Stödstrukturer saknas

Strategi2020 talar om ”nya medier” för effektivare lärande och kunskapsdelning. I workshopserien kring It & lärande som gått under september månad möter jag undervisande lärare som vill utveckla sin undervisningspraktik. Som vill omfamna dessa nya medier och använda dem för att bygga stimulerande lärandemiljöer. Som närmar sig den nya tekniken nyfiket och med öppna armar.

buildingDe inser att de nya medierna kan stötta den kreativa, studentaktiva lärandemiljön. De nya medierna kan underlätta planering och administrativa kurssysslor. De nya medierna kan verka som ett kommunikationsverktyg mellan akademien och det omgivande samhället.

Det finns en grupp medarbetare som har goda tekniska färdigheter både vad gäller mjuk- och hårdvara, men som behöver stöd för att hitta vettiga pedagogiska applikationer. Det finns en grupp medarbetare som bubblar av pedagogiska och didaktiska tankar men som inte behärskar tekniken. Det finns en grupp medarbetare som både behärskar tekniken och finner sätt att använda den för att bygga utmanande lärandeprocesser.

Tillbaka till strategin. Malmö högskola har bestämt sig för att de nya medierna ska vara en central del av hur vi bygger våra kurser. Det är troligen ett ställningstagande man inte kommer undan. Hur ska då organisationen kunna stötta lärarna i arbetet med att bygga dessa läromiljöer?

Det behövs resurser för att hitta och sätta sig in i program och appar – på både en teknisk och pedagogisk nivå. Är det kanske dags att rekrytera IT-pedagoger som arbetar tillsammans med personalen? Det behövs stöd i att navigera i juridiken? Vad får och kan vi göra som myndighet och tjänstemän? I ena ändan påbjuds användandet av öppna plattformar och sociala medier. I andra ändan kan vi inte tvinga studenter att teckna avtal med tredje part. Det pratas om att tillgängliggöra kunskapsproduktionen att arbeta med strömmande media som ett sätt att göra lärresurserna oberoende av tid och rum. Men vi är utlämnade till att använda mer eller mindre kommersiella aktörer för att lagra och strömma media. Vissa medarbetare ser sig tvingade att använda privata datorer, telefoner och läsplattor för att kunna vara så mobila som de önskar. För vissa är det en följd av att datorerna som institutionen tillhandahåller inte är tillräckligt kraftfulla för att överhuvudtaget arbeta med strömmande medier.

Malmö högskola har gott om personella resurser som med skicklig nyfikenhet står i startgroparna för att använda dessa nya medier i utvecklingen av ett livslångt lärande. De väntar tålmodigt på en organisation som ska stötta dem i detta arbete.

Foto: StatueLibrtyNPS och Jussi Pavo på flickr

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.