Högskolepedagogik

Här finner du texter som handlar om högskolepedagogik. Det är blickar utåt blandat med berättelser om högskolepedagogiska utvecklingsprojekt från den egna organisationen.

Digitala presentationer gjorda på tex högskolepedagogiska konferenser hittar du genom att klicka på ”presentationer” i menyn eller direktlänk här.

  • Students as partners – Rikard Stjernquist

    Students as partners – Rikard Stjernquist

    I maj reser fem personer från Malmö högskola till Hamilton i Kanada för att delta i en fyra dagars konferens/workshop om “Students as Partners”. De åker dit för att hitta vägar till en högskola där samarbetet mellan lärare, studenter och representanter från tredje part går bortom ett samarbete som bygger på bevarande av traditionella roller […]

  • Nu är rapporten om lärandemiljön här

    Nu är rapporten om lärandemiljön här

    Vid lite trevligt fredagsmingel presenterades rapporten om lärandemiljön vid Malmö Högskola. Rapporten innehåller resultat från en enkät som sändes ut till samtliga studenter och lärare 2016.  Syftet med enkäten var att kartlägga studenters och lärares uppfattningar om både undervisnings- och studiemiljön. 1111 studenter och 82 lärare svarade. En majoritet av deltagarna är nöjda med både undervisnings- och studiemiljön. […]

  • Nya lärandemiljöer på Gäddan

    Nya lärandemiljöer på Gäddan

    Utvecklingsprojektet där lärare och studenter är med och designar formella och informella lärandemiljöer i Gäddan fortsätter. Designdelen är avslutad, lärosalarna, som går under arbetsnamnet ”Teaching lab” (sal 523 och 524)  och studentmiljöerna ska färdigställas under våren. Tre workshoppar genomfördes under 2016 med lärare och studenter där de i samarbete med arkitekter diskuterade, gav förslag på […]

  • Lars Bendix på pedagogiskt lunchseminarium

    Student Peer Assessment

    Under ett pedagogiskt lunchseminarium, anordnat av Annabella Loconsole, på datavetenskapliga institutionen kom Lars Bendix för att tala om sina erfarenheter av Student Peer Assessment (SPA). Under sin tid på Aalborg universitet kom han i kontakt med SPA och har fortsatt arbeta med metoden, numera på tekniska högskolan i Lund. SPA innebär att studenter granskar och utvärderar varandras arbete vilket har ett antal […]

  • skärmavbild-2016-10-25-kl-14-45-19

    Christel Brost: En fotograf är inte neutral

    Christel Brost, pedagogisk utvecklare inom AKL och lärare på K3, medverkar i Sveriges Radio. Ur artikeln: – Studenterna vill ofta ta bilder, inte göra bilder. Men i en bild betyder allt någonting. Här gäller det att vara regissör och få kontroll över hela bildytan. Att bli medveten om vad man väljer och väljer bort är […]

  • teacher

    Jag – en lärare (inom högre utbildning)

    Följande text är skriven under deltagandet på en internationell konferens för högskolepedagogik och akademiskt lärarskap. Länk till ISSOTL 2016. I en presentation kring hur högre utbildning porträtteras i populära filmer (Marquis, Johnstone, Puri) är en av slutsatserna den att undervisning stjäl tid från forskning. I flera filmer målas bilden fram av akademikerns som tvingas undervisa […]