Studentaktiva arbetsformer på MAHs pedagogiska introduktionsdag

Som nyanställd på Malmö högskola kan du delta i de introduktionsdagar som erbjuds. Det här året ingår även en pedagogisk introduktionsdag, som äger rum i Centrum för Akademiskt lärarskap regi idag den 11/11 2013 (scrolla ner till dag 5).

Jag, Pernilla Severson, berättade då kort om studentaktiva arbetsformer på det här sättet, extremt kort och pitch-artat.

Studentaktiva arbetsformer betyder att man i utbildning fokusera på studenternas lärande och att man som lärare inrikta sig på att aktivera studenterna på olika sätt.

Det kan innebära allt från att låta studenterna besvara frågor under en föreläsning till att lösa case/eller problem i grupp till att leda hela lärprocessen genom att till exempel lägga upp en kurs, genomföra den och sedan också bedöma varandra.

Studentaktiva arbetsformer är viktigt eftersom de ger bättre lärande för studenten. Istället för ytinlärning blir det djupinlärning och istället för att glömma mycket så kommer man ihåg mer.

Mer passiva lärsituationer, som till exempel den klassiska föreläsningen, visar att när studentens huvudsakliga roll är att lyssna, tränar sig i att just lyssna och även att imitera, snarare än att skapa samband, förståelse och kritiskt tänkande.

Vi på AKL arbetar för att stötta och stärka högskolelärares vardag att få ut mer av sin insats, genom just att erbjuda möjligheter att navigera, testa och använda mer studentaktiva arbetsformer.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.