Hur gör man olika saker med sina kurs-timmar som universitets-lärare?

Gaudi-utemuseum, av Pernilla Severson cc attr
Gaudi-utemuseum, av Pernilla Severson cc attr

En väldigt viktig verklighet för oss som universitetslärare är att det finns begränsade resurser till undervisningen. Ofta får vi en tim-pott som ska räcka till ett visst antal studenter och veckor för att det i kursplanen görs på ett sätt som är stimulerande för oss och för studenterna.

Låt oss säga att jag får 100 timmar till 50 studenter på en 7,5 hp-kurs under 5 veckor. Då kanske jag börjar med att tänka på examinationen. Står det i kursplanen att examination sker i form en enskild skriftlig uppgift är det lätt att ta sig för pannan och tänka ”hur sjutton ska det gå?”. Säg att studenterna skriver 3 sidor var i 1 hemtentamen, och det får ta max 1 timme för både läsning och bedömning av varje – då är vi uppe i 50 timmar bara till examinationen. Kvar till 5 veckors undervisning har du då 50 timmar, vilket är 10 timmar per vecka. Det blir med faktor 3 på 1 timmes föreläsning bara drygt 3 timmars föreläsning per vecka (!).

På ett vis går det att se studentaktiva arbetsformer som ett sätt att skapa andra förutsättningar för både lärare och studenter. Sedan önskar jag att det fanns hur mycket som helst tid och resurser till högre utbildning för att det är så jäkla viktigt, och det är en fråga som drivs på många håll. Heja på!

Låt oss säga att vi istället låter studenterna bedöma varandras texter, utifrån fastställda bedömningskriterier, där de lämnar in en halv sida med argument för varför de anser att bedömningskriterier är mötta eller inte, och vi kollar av i texten. Då kanske det går att halvera tiden vi lägger på examinationen, alltså vi får 75 timmar kvar till undervisning. Och vi föreställer oss att vi istället för att  lägga tiden på enbart föreläsningar (som kan ta upp till 3 gånger så lång tid som man får betalt för att göra dem) så låter vi studenterna läsa texterna och göra miniföreläsningar för varandra. Vi har också några uppgifter under kursen som går ut på att formulera frågor, undersöka dem, pröva dem od. Och hela tiden i de här momenten övar studenterna i att bedöma varandras arbete. Då räcker tiden till mer. Studenterna får bearbeta materialet på fler sätt, fördjupar sitt lärande, får mer perspektiv osv. Vi som lärare lägger istället vår tid på att skapa de här möjligheterna och leda de processerna.

Är du nyfiken om du/ni skulle kunna arbeta med studentaktiva arbetsformer – av vilka skäl som helst – går det att få en workshop till sin institution. Bara klicka här så kommer vi 🙂

Du kan också gå en kurs i Bedömning under hösten, där du kan lära dig mer om olika sätt att arbeta med bedömning och examinationer.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.