Ett sätt att starta upp ett institutionsarbete om konstruktiv länkning

2014 06 21 10.34.21

Här kommer ett material som kan användas för att starta upp ett institutionsarbete om konstruktiv länkning i form av tre timmar kring en kort föreläsning, en bikupa kring föreläsningen och filmer samt en övning. Du/ni kan använda det i vilket sammanhang som helst, antingen på egen hand eller med någon/några AKL-medarbetare som guide.

Här är den inledande presentationen: PPT om CAL. Filmerna finns här:

  1. Teaching teaching and understanding understanding 1
  2. Teaching teaching and understanding understanding 2
  3. Teaching teaching and understanding understanding 3

Övningen finns nedan och här:

Läs igenom nedanstående fiktiva berättelser om undervisning. För varje berättelse, diskutera utifrån följande frågeställningar:

a)    På vilket sätt är berättelsen ett exempel på en god undervisningssituation och för vem?

b)   Finns det något i konstruktiv länkning för såväl lärandeaktivitet som bedömning som skulle kunna göra undervisningen ännu bättre i respektive berättelser?

Svara genom att skriva upp nyckelord för varje exempel på A3-blad och sätt upp på väggen.

Berättelse om att använda film för att göra undervisningen roligare

Eftersom kursen varit tråkig, både enligt mig själv och studenterna, bestämde jag mig för att göra något roligare: en film. När jag bjöd in studenterna underströk jag att filmproduktionen låg helt utanför ordinarie kursaktiviteter och att deltagandet var frivilligt. Filmproduktionen började med en föreläsning och ett seminarium om kursens tema. Studenterna fick en kortare text i ämnet att läsa i förväg, men i övrigt inga instruktioner. Det blev färre deltagare än jag hade förväntat mig. På plats påmindes studenterna om att filmproduktionen var en aktivitet utanför deras ordinarie studier och som naturligtvis inte bedömdes. Ungefär halva tiden ägnades åt filmproduktionen i form av föreläsning och diskussion och andra hälften åt att göra filmen och samtala om det.

Berättelse om att använda föreläsningar och seminarier på lärarens egna texter

Min kurs har verkligen varit omtyckt av studenterna i många år, men den senaste tiden är det som förgjort att studenterna gör bra examinationer. Jag gör ändå som jag brukar. Jag startar i de frågor som jag vet är viktiga och bygger utifrån dem ett stort antal föreläsningar, fler än vad kursen egentligen har resurser för. Jag har till och med börjat lägga ut powerpoint-bilderna i förhand på kurshemsidan, men det enda som händer är att flera av studenterna inte kommer på föreläsningarna. På första litteraturseminariet där vi behandlar en text skriven av mig, ställer studenterna inga eller dåliga frågor, förutom de studenter som redan från börjat visat att de är duktiga. På andra litteraturseminariet, också där en text av mig, kommer de sämre studenterna inte alls, trots att det är de som verkligen behöver det. På examinationen, ett självständigt paper utifrån en självvald frågeställning, kommer det bara dåliga imitationer av det jag har sagt på föreläsningarna, ibland rena plagiat från powerpoint-presentationerna.

Berättelse om kursplaner, gruppövningar och lära sig utanför lärandemål

Jag blir så trött: för tredje gången på kort tid har kursplanerna ändrats. De är nu så detaljerade och omfångsrika att jag inte vet hur jag ska få plats med allt under kursens fem veckor. Till saken hör också att vi är mitt i en utvärdering av programmet, så det finns en stor press att lärandemålen ska kunna bockas av. Innan gjorde jag mycket gruppövningar, där studenterna själva fick driva lärandeprocesser och blev godkända för aktivt deltagande. Nu delar jag istället upp lärandemålen, översätter dem till lärandeaktiviteter och nitiskt ser till att examinera dem efterhand. Det tycker jag är oerhört hämmande, jag saknar helheten och utrymmet att studenterna också lär sig andra saker än exakt det som ska examineras.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.