Ett sätt att göra kursvärderingar på ett kollegialt sätt

I kursen ”Att arbeta med högskolepedagogisk utveckling” har jag som kursansvarig anpassat kursvärderingen efter kursens grund och inriktning för att vara mer i samstämmighet med den kollegialitet som präglar särskilt vår verksamhet som pedagogiska utvecklare. Nedan finns den beskrivning jag har skickat ut till kursdeltagarna. Fråga gärna om du vill veta mer. Och kontakta oss gärna för att berätta hur du jobbar med kursvärderingar. Kanske vill du publicera något här på den här bloggen?

Den här kursvärderingen är utvecklad enligt ”inquiry-based learning” och ”co-learning”, precis som kursen (se Kursguiden). Det innebär att jag ställer frågor till dig på ett utforskande sätt där du inledningsvis får definiera och ta fram de saker, aspekter med mera som du anser behöver lyftas fram. Det finns också en ingång av samlärande, att vi tillsammans har skapat kursen, där relationella aspekter lyfts fram.

Som helhet ger det här en kursvärdering som synliggör och erkänner era perspektiv som deltagare (Cook-Sather, 2002). Det gör att kursvärderingen har som mål att stimulera till att tänka och göra kopplingar, att du får uttrycka dig i varierade former, och att du får möjlighet att argumentera för dina synpunkter.

Jag använder Macdonald and Savin-Baden (2004) för att argumentera för att bedömning av något ska baseras i en praktisk kontext, där deltagare kommer att befinna sig i framtiden, involverande en processbaserad professionell aktivitet, stöttad av rätt kunskap, skicklighet och attityd.ƒ Det innebär att kursvärderingen ska reflektera din utveckling som lärare, inte bara under kursen. ƒMålet blir att du ska få möjlighet att engagera dig i självvärdering och reflektion som bas för framtida professionell utveckling och självstyrt lärande.

Det här är bara en del av all utvärdering vi har gjort. Varje gång vi har träffats har vi haft samtal kring vad som varit bra/dåligt och vi har testat, värderat och utvärderat och ibland förändrat. Men det har bara handlat om delarna. Därför handlar den här utvärderingen mycket om helhet. Genom kursvärderingen följer vi också högskoleförordningen, att universitets- och högskolelärare är skyldiga att genomföra kursvärderingar för att sedan återkoppla resultaten till kursdeltagarna.
Stort tack på förhand för dina svar (som är anonyma).

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.